Скупштина града усвојила Статут града Ваљева

Почетак » Скупштина града усвојила Статут града Ваљева » Актуелно » Скупштина града усвојила Статут града Ваљева

Одборници Скупштине града Ваљева, на седници која је данас одржана, прихватили су предлог Статута града Ваљева. Председник Комисије за израду нацрта Статута града Ваљева Михаило Милутиновић је рекао да се у Ваљеву врло озбиљно приступило овом послу и да се дошло до квалитетног решења.

„Основни разлози, поред обавеза које произилазе из Закона о локалној самоуправи, јесте и велики број позитнивних прописа који су у међувремену донети, па се долазило до правног вакума. У међувремену су донети закони о јавној својини,  јавним предузећима, путевима, о младима , о спорту, о комуналним делатностима. Ми смо морали све те законе да узмемо у обзир и да ову материју, ја се надам на један дужи период и уредимо. Ово је први корак, а следи доношење аката који произилазе из Статута. Испоштована је процедура, имали смо квалитетну јавну расправу, уважили смо амндман г. Вукајловића, остале нисмо. Стриктно смо поштовали закон приликом израде Статута. Области које су највише уређене су учешће грађана у раду локалне самоуправе, положај и функционисање месних заједница и оно што је изазвало пуно контроверзи су овлашћења изврших органа. Овлашћења су у оквиру закона, а једино је ствар личне храбрости и одговорности да одређене обавезе преузмете на себе и да се не заклањете иза колетивне одговорности. Овај текст је прошао све филтере, био је у Министарству за локалну самоуправу и били су веома задовољни и вратили су га у експресном року, за три дана, уз минималне сугестије за измену. Користили смо стари Статут у свом раду, нисмо желели да идемо са оним што су радили у СКГО. Желели смо да имамо нов приступ и прилагодили смо га потребама наше локалне самоуправе, јер је свака самоуправа специфична на свој начин. Приликом правног нормирања мора се водити рачуна о особености сваке средине. Смисао доношења аката ниже снаге је да олакшамо примену прописа. Захваљујем се на учешћу и раду свим члановима Комисије“, закључио је Михаило Милутиновић.

Председник Скупштине града Милорад Илић је рекао да су чланови Комисије обавили изузетно одговоран посао, а да су добро радили је експресна потврда на текст статута, која је стигла из ресорног министарства. Председник Скупштине се осврнуо на предложене амандмане и рекао да је две трећине тих предлога правно немогуће.

„ Добро знате да је то правно немогуће да је Скупштина власник јавне својине. Скупштина је орган града Ваљева, не може бити власник. Реално би било да градска власт поднесе оставку, јер није способна да донесе свој правни акт, да смо овакав предлог доставили Министарству за државну управу и локалну самоуправу. Али, овде има људи који се добро разумеју у норамтивне послове и зато је тај предлог одбијен. Такође, да коалициони споразум буде саставни део неке скупштинске одлуке је правно немогућ. Закони Србије познају коалициони договор само до избора. После избора, закон не познаје ниједан коалициони договор. Листе СПС и СНС немају коалициони договор, то је посао на основу личног поверења. Зашто би нас неко терао да правимо коалициони договор и да доносимо одлуку о томе? Поводом 25. амандмана да се везујемо за Европску унију, држава Србија је она која врши све међународне односе, град Ваљево ту нема никаква права. Чак и за сусрете са градовима из других земаља,  треба нам сагласност републичке Владе. Не можемо ми примењивати ништа са ЕУ. Ми морамо да спроводимо, а не да се питамо. Ми нисмо држава, већ град, локална самоуправа. Основни правни принципи приликом доношења правих аката су уставност и законитост, а две трећине предложених амандмана нису у складу са уставом и законима“, образложио је одбијање поднетих амандмана одборника Љубомира Радовића, председник Скупштине Милорад Илић.

Градоначелник Ваљева др Слободан Гвозденовић је дао завршну реч у вези предлога Статута града Ваљева. Градоначелник се осврнуо на расправу и истакао да су највише интересовања изазвала овлашћења градоначелника.

„Ја уважавам чињеницу да сам ја то зрно немира, које се код појединаца и групица искристалисало уназад две, три, богами и 15 година од када учествујем у јавном животу. Од тог утиска нити бежим, нити желим да га објашњавам. Колико год су они били проблем и живот за мене, већи сам ја проблем за њих! Имамо тезу да су неки амандмани поднети због самовоље градоначелника локалне влсти. Шта рећи, осим да су то паушалне оцене, које су се стекле из нечијег личног утиска, на који свако има право, али који је лако проверити у дану када се проверава легалитет и легитимитет власти, а то су избори. Увек сам говорио да нема лоших избора и добре власти. Увек су избори бољи! Када о изборима причамо, видимо да сви ови који критикују власт, не желе изборе. Желе пет минута на РТС-у, али то није тема када је Статут у питању. Теза да време грађана тек долази је тако увредљива за грађане, за све грађане који подржавају, нпр. ову власт. Једноставно, не могу се отети утиску да неко грађане дели на грађане првог, другог реда и да сви они који нису за вас, нису грађани и не треба да имају поштовање. И то смо видели тридесетих година прошлог века, када су писани нирнбершки закони у Немачкој и како је и на који начин та идеологија доживела свој крах и пораз. Чини ми се да оцене о томе да Градско веће, градоначелник, извршни органи власти не полажу рачун никоме, спада у нешто што не заслужује коментар. Сви критеријуми који важе, за оне који су против ове већине су апслолутна догма и истина, можда чак и научна грађа. А све оно што већина спроводи, не ваља, није добро, подлеже корупцији и сл. Ја не могу, а да не поставим питање, за шта служе избори? Да би владала већина, или мањина? Да би као што је неко рекао као у доба самоуправљања, а то је систем о коме ја у једном делу имам позитивно мишљење о тој држави и начину њеног уређења и функционисању власти. Не говорим о политичком систему и слободама. У таквој једној држави, која је имала своје резултате, успехе, своје место, овакви амандмани не би могли бити изнети за говорницом. Говори се о члановима Градског већа, да они морају имати конкретна задужења. То би морало значити професионализацију чланова. Београд има градске секретаре, али ми нисмо калибар Београда. Ми смо пристојан и леп град у Србији, у којем поједини чланови Градског већа раде више, други раде мање, што је и нормално. Српска Влада после сваких избора мења број министарстава и расподељује нова министарства, па то нико не коментарише. Чланови Већа имају своја задужења, онако како се договоре са председником Већа. Причати о затворености седница Већа, неморално је на један начин, јер ни српска Влада не отвара своје седнице за јавност. Има неких ствари које су биле пракса у прошлости, а ту смо конкретно прекинули, зато што је по мојој оцени, то допринело ефикасности рада Већа. Нови градоначелник нека одлучи када дође како ће информисати јавност. Ново време намеће и нове критеријуме како би Веће требало да ради. Неко је рекао да градоначелник тајним клаузулама жели да овлада јавном имовином. Не знам како то да коментаришем, када је јасно из чега прозилазе овлашћења градоначелника када је јавна имовина у питању. Како Скупштина доноси своје одлуке када је јавна имовина у питању. Да ли постоји скупштинска комисија која уобличава те одлуке на правни начин и градоначелник само поступа по овлашћењу Скупштине. Фетишизовати такве ствари је дрско, али и одражава неку немоћ када конректно не кажете која је то јавна имовина коју је градоначелник купио или продао без овлашћења овог дома. Прича да Ваљево треба да има 31-ог одборника је чудна и упадљива медицински, на неки начин. Ово је град, град има 51-ог одборника, а много више имају градови сличне величине. Не могу одборници бити професионалци, јер је суштина демократије да народ бира и делегира на овај или онај начин. Али да град који безмало има 100.000 становника, има 31-ог одборника је ругање овом граду. Не седимо ми овде у САНУ, где су сви доктори наука и генијалци. Одборници артикулишу гласове грађана из оних делова града из ког долазе. Vox populi, vox Dei – глас грађана, глас Бога“, закључио је градоначелник Ваљева.

Усвојен је предлог Локалног акционог плана запошљавања града Ваљева за 2019. годину. ЛАПЗ представља основни инструмент спровођења активне политике запошљавања у 2019. години и њиме се дефинишу приоритети и циљеви политике запошљавања и утврђују програми и мере који ће се реализовати у овој години на територији града Ваљева, како би се достигли циљеви и постигло одрживо повећање запослености. Заменик председника Скупштине и директор Националне службе запошљавања Михаило Милутиновић је рекао да ЛАПЗ произилази из Националног акционог плана.

„Ове године имамо четири мере активне политике запошљавања. Увидели смо да смо за јавне радове имали превелики број места, а премало интересовања, а ове године смо проширили са још две мере –  ново запошљавање и самозапошљавање. Велика новина у овој години смо повећали износе за стручну праксу, за високу 30.000, затим 25.000 и 20.000 динара. Брижљиво смо вагали све критеријуме за и против. Желели смо да уведемо приправнике, да млади људи добију своју прву шансу и имају годину дана плаћене доприносе. Ова мера је предвиђена да се надокнади одлазак у пензију или по другој основи, оних људи који су престали да раде у државној управи, јер последњих неколико година имамо забрану запошљавања у јавном сектору и налази се у сложеној ситуацији. Ово је пут да се добром селекцијом дође до компетентних кадрова, који ће моћи да обављају све послове који су пред нама. За стручну праксу ћемо имати 53 лица, за ново запошљавање 10 лица, за самозапошљавање 10 лица и за јавне радове 50 лица. Средства су бесповратна, што је битно! Велико је интересовање, много веће него што нам средства омогућавају. Ова власт је урадила много за запошљавање, подигли смо износе за ове намене и очекујемо да ћемо великом броју младих људи пружити шансу“, рекао је Михаило Милутиновић.

Радоица Рстић, председник Савета за социјалну политику града Ваљева је рекао да је ЛАПЗ основни инструмент активне политике запошљавања, који град Ваљево спроводи више година.

„Ове године је издвојено 25 милиона динара, као и прошле године, али је пре тога Град издвајао 15 милиона динара, што је велико повећање. Што се тиче активних мера запошљавања, похваљујем проширење и унапређење ЛАПЗ-а. Овај план треба сваке године унапређивати и дорађивати, поготово када су у питању активне мере за самозапошљавање и ново запошљавање. Подсетићу да је 31.12.2012. године у НЗС било пријављено 9875 суграђана који су тражили посао, а 31.12.2018. године тај број је 5308 сугађана који чекају посао. Сложићете се да се ови људи нису одселили, већ су се запослили. И они који одлазе у иностранство, не скидају се са евиденције, већ долазе свака три месеца да се пријаве. 2011. године је последња календарска година претходне власти,  просечна нето плата у Ваљеву је тада била 290 евра, а сада је 380 евра. То су чињенице које указују да је од доласка на власт СНС и њених коалиционих партнера, уређења финансија у овој држави, макроекономске стабилности, за коју је најзаслужнији председник Александар Вучић, у Србији се незапосленост значајно смањила. Када је у питању старосна структура запослених, највећи број оних који чекају посао је старости од 55 до 59 година, а на другом месту од 50 до 55 година. Како су ти људи доспели на евиденцију НСЗ? То су, драги моји суграђани, жртве пљачкашке приватизације која је спроведена у граду Ваљеву после 2000. године. То су све бивши радници Стефила, Србијанке, Градца, Узора, они су жртве економског злочина који је над њима почињен. То је све било за време Демократске странке и то су чињенице. Зато сугеришем да се повећају средства за ново запошљавање и самозапошљавање и да се обрати посебна пажња за ове теже запошљиве групе грађана“, рекао је Радоица Рстић.

Пред одборницима су се нашле тачке дневног реда о одређивању назива улица у насељеним местима Ваљево, Јасеница, Попучке, Бујачић, Клинци, Петница, Седлари и Дивчибаре. Председник Комисије и члан Градског већа проф. др Мирољуб Ивановић је рекао да су припремљени предлози за 297 назива улица.

„Комисија је на основу Закона о локалној самоуправи, државном катастру, Статута и Уредбе о адресном регистру, припремила предлог за 85 улица у Ваљеву, 44 улице на Дивчибарама, у Попучкама 75, Седларима 38, Бујачићу 7, Јасеница 19 улица, Клинци  9 улица и Петници 20 улица.По адресном регистру Ваљево треба да добије 1760 назива улица. Чека нас велики посао и ја се захваљујем Градској управи и члановима Комисије“, рекао је проф. др Мирољуб Ивановић.

Усвојен је предлог Одлуке о измени одлуке о “Рехабилитацији система даљинског грејања у Србији-фаза IV“ група-кредит (зајам КFW).

Одборници су прихватили Одлуке о изменама и допунама одлуке о изради плана генералне регулације „Градац“ и „Ново насеље“, а такође и  предлог допуне програма отуђења и давања у закуп грађевинског земљишта.

На данашњој седници је усвојена Одлука о измени одлуке о поверавању послова управљања и и одржавања сеоских водовода „Кукаљ“и „Прскавац“ ЈКП „Водовод-Ваљево“. Послови управљања и одржавања ова два сеоска водовода поверени су ЈКП „Водовод-Ваљево“ на десет година, али с обзиром да је наведена одлука донета у децембру 2008. године истекао је рок примене исте. Одлука се мења,  јер постоји потреба да се ови послови и даље континуирано обављају, како би се у потпуности уредило функционисање и одржавање ова два сеоска водовода.